De vrijheid begint... - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Natascha Sijs - WaarBenJij.nu De vrijheid begint... - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Natascha Sijs - WaarBenJij.nu

De vrijheid begint...

Blijf op de hoogte en volg Natascha

05 Februari 2014 | Noorwegen, Bergen

Lieve iedereen,

Het is alweer een tijdje geleden, en daarom vond ik het hoog tijd om weer eens wat van me te laten horen. Desondanks heb ik een goed excuus: ik heb er een tentamen opzitten. Voor de uni in Nijmegen ben ik nu eindelijk klaar, bachelorsciptie is ingeleverd, mondeling tentamen van toegepaste onderzoeksmethoden is gedaan. En ik kan jullie met trots vertellen dat ik beide gehaald heb. Dus eindelijk: helemaal vrij van alle verplichtingen die thuis nog liepen! Het Erasmusleven kan nu beginnen. Iedereen beweert namelijk dat je als Erasmusstudent vooral niet te veel behoort te studeren, en dubbel hoort te genieten (zover het geld strekt, natuurlijk).
Dus dat doe ik dan ook! Ondanks mijn tentamens heb ik het weekend na Oslo ook Trondheim bezocht, samen met Marieke. Omdat zij fantastisch is, en haar bazin nog fantastischer, hadden we voor beide nachten een adres waar we konden overnachten. De eerste avond werden we opgepikt door Eva, de zus van het oude buurmeisje van Mariekes Bazin, nadat we met de airportbus (flybuss) afgezet waren in het centrum en wat boodschappen hadden gedaan. Zij had een fantastisch huisje net buiten het centrum. Bijna helemaal gemaakt van hout, net zoals vele huizen in Noorwegen, maar vanbinnen heel leuk ingericht. Al waren Marieke en ik het er beide over eens dat het wel iets te schoon en opgeruimd was. Normaal hadden we dat aan het feit kunnen wijten dat ze bezoek kreeg. Echter, toen we zagen hoe obsessief ze er werk van maakte om elk vlekje dat we maakten achter ons aan schoon te maken, en bovendien hoe perfect de kruiden in de kast gesorteerd stonden, begonnen we hier toch aan te twijfelen. Eva was echter heel aardig en samen met haar hebben de blijkbaar typische Noorse "Taco Friday" eer aangedaan. Geen noorderlicht die avond, helaas. De dag daarna vertrokken we naar Ingrid, de beste vriendin van Mariekes bazin. Zij was wel iets slordiger, maar des te spontaner en bood ons aan om ons rond te leiden door de stad, waar wij natuurlijk geen nee tegen konden zeggen! Zo kwam het dat we de enige stenen kerk in Noorwegen van binnen zagen (de rest is van - je raadt het al - hout!), wafels aten in een schattig cafeetje en in een enorm hoge toren over de stad uit konden kijken :) Al met al was het een leuk weekend, en ondanks dat Marieke hier alleen maar een maand was, mis ik haar na ons intensief contact ontzettend. Mijn reismaatje waartegen ik alles kon vertellen is nu opeens weg.
Na het weekend in Trondheim was het daarom ook wel weer tijd om aandacht te besteden aan mijn Erasmusvrienden hier in Bergen, al moest er eerst een tentamen gemaakt worden, wat mij het grootste deel van de week sociaal isoleerde. De examencomissie had namelijk bedacht dat we examen mondeling via Skype konden doen, en dat een paar dagen nadat het officiële schriftelijke tentamen plaatsvond! Ik moet eerlijk bekennen dat ik vrij zenuwachtig was, aangezien ik nog nooit mondeling ben geëxamineerd op de universiteit. Het ging eigenlijk heel goed en viel me de volle 100 procent mee: gelukkig maar! Ze hebben me aan het eind van het gesprek toen meteen verteld dat ik geslaagd was, wat een opluchting! De cijfers werden maandagavond bekend, nadat alle mondelingen afgenomen waren.
Vrijdagavond had ik eindelijk vrij, zo fijn! Julia, Astrid en ik hebben daarom met zijn drieën het weekend ingeluid door een dinner party te organiseren. Dat betekende: een driegangenmenu met heerlijke zelfgemaakte soep, kerriegroenten en apple crumble toe! Ze verkopen hier bij de supermarkten bakken van 3 liter ijs: ik ben nog nooit zo gelukkig geweest (ik heb zondag daarom met Agneta en Ieva ook nog maar een keer ijs gegeten, gewoon omdat het kan).
's Avonds hebben we heerlijk ontspannen film gekeken, en ondanks dat Jonathan heel graag naar Klubb Fantoft wilde (de feestjes blijken daar heel slecht te zijn), was iedereen te moe om nog iets te doen. Zaterdagavond daarentegen zijn we de stad in gegaan en heb ik met Agneta de hele avond gedanst, dat was echt heel fijn. Ook gister was er in een feestje in onze keuken, omdat één van mijn ganggenoten, David, jarig was. Het was een echt Spaans feestje met Spaanse tortilla, Sangria en guacamole, en natuurlijk een heleboel Spanjaarden! Voor de gelegenheid hadden veel mensen ook zelfgebakken lekkers meegenomen, en ook ik had havermout rozijnen koekjes gebakken. Dus ja, feestjes genoeg (en ook genoeg dronken mensen op zaterdagavond), maar ik moet bekennen dat ik het vooral fijn vind om samen te zijn met de leuke mensen die ik hier heb ontmoet, of dat nou eten, film kijken, feesten of meedoen aan een pubquiz is. Zelfs samen in college zitten vind ik fijn. Zonder mijn vrienden zou mijn leven hier namelijk erg eenzaam zijn. Ik moet het al zonder jullie doen!
Het normale studieleven lijkt hier gelukkig wel veel op dat van thuis, dus dat scheelt al: ik was er snel aan gewend. Op dit moment heb ik al één vak afgerond (Medical Health Psychology) en volg ik nog vier vakken, waarvan ik de volgende eind februari afrond. De vakken die ik volg, vind ik erg leuk en vooral ook de Noorse taalcursus is echt super! Ik kan al soort van communiceren in de supermarkt. Dat gaat dan ongeveer zo:
S: Hei
N: Hei
*bliep bliep bliep*
S: Pose?
N: Nei, takk.
*Natascha houdt geld in de lucht om te laten zien dat ze contant wil betalen en betaalt*
S: Kvittering?
N: Ja, takk.
S: Ha det.
N: Ha det!
Ik voel me zo intelligent...
Nee grapje, maar het is wel echt heel leuk. We leren bovenop de grammatica en de woordjes ook goed de uitspraak en we moeten veel gesprekjes met elkaar voeren. Ik kan intussen al begroeten, kloklezen, praten over mijn eten en mijn persoonlijke gegevens. Het wordt nog eens wat met mij en Noors! :)
De studiedruk is hier echter wel lager dan thuis. Het enige waar de Noren niks van snappen is dat ze hier tentamens geven van minstens vier uur. Dat kan ik nog accepteren, maar zo gauw ze beginnen over het feit dat tentamen ook zes of acht (!) uur kunnen zijn, zijn ze mij kwijt. Hoe kunnen ze ooit denken dat mensen zich zo lang achter elkaar kunnen concentreren? Als ze wat meer moeite zouden doen zouden ze erachter komen dat mensen maar een concentratiespanne van 20 minuten hebben. Hun excuus is dat ze ons eetpauzes en frisse lucht aanbieden. Gelukkig ben ik niet één van de ongelukkigen en is mijn tentamen maar vier uur.
Maar dan ga ik nu afronden, anders overschrijdt ik nog jullie concentratiespanne.

Hilser fra Norge og ha det bra!
Natascha

  • 05 Februari 2014 - 13:43

    Tante Wendy :

    He wijffie

    Dat klinkt allemaal leuk en avontuurlijk. Leuk hoor dat het kan. Dit pakt niemand je ooit meer af! Bakken van 3 liter? Wauw. En dus ook ruimte in de vriezer! Veel plezier nog. Studeerde! En geniet! Fijn dat de Nijmeegse tentamens nu zijn afgerond. Gefeliciteerd! Dikke x en knuffel van onsX

  • 06 Februari 2014 - 15:29

    Leoniet:

    Lieve oudste kleindochter,
    Wat is Erasmusleven? Ik heb wel eens van Zwitserleven gehoord. Heeft de uitwisseling via de Erasmusuniversiteit plaatsgevonden? Jij zit toch op het Radboud?
    Enfin, het verslag leest weer als een trein, ook al snappen we niet alles. Bijv. Waarom gaat Marieke al na een maand terug, zij heeft een bazin, is zij dan geen student.
    Ik zal je vader wel eens om uitleg vragen, maar die is net hier geweest i.v.m. Opa's verjaardag. Leuk, dat jij ook feliciteerde via (ik geloof) Facebook.
    Gefeliciteerd, dat je nu even los bent van Nijmegen door het afronden van je scriptie en het behalen van je tentamen. Nu kan je je echt in het Noorse leven storten.
    Van de foto's geniet ik elke keer weer en je Noors sprekende ervaringen in de supermarkt vind ik heel vermakelijk.
    Liefs en knuffels.
    Opa en Oma



  • 08 Februari 2014 - 16:08

    Mama Sonja:

    Hallo lieve dochter,

    Weer heel leuk dit verslag. Fijn dat je het zo goed naar je zin hebt! En gefeliciteerd met het halen van je tentamen(s). Maar ik heb natuurlijk alle vertrouwen in je!

    Vanavond gaan we met zijn vieren naar Oenen (je zal er maar wonen). Marc is in december 50 geworden en geeft een groot fiets in een e.o.a. café (geloof ik) met podium. Zijn eigen band gaat spelen en de jongens nemen hun gitaren mee, want iedereen wordt van harte uitgenodigd om te jammen en/of mee te spelen! En daar hebben ze wel zin in!

    Het resultaat hoor je nog :)

    Verder geen nieuwtjes. Love you xxx mama

  • 15 Februari 2014 - 13:54

    Linda:

    Hee Natascha,

    Wat leuk om je verhalen te lezen! En zo te lezen heb je het echt naar je zin daar en ontmoet je veel leuke mensen! Wat leuk ook dat je Noors geleerd krijgt, ziet er indrukwekkend uit. Ook handig als je er nog een keertje op vakantie komt :) De foto's zijn mooi maar zien er wel koud uit hoor..

    Super goed van je tentamens, en je zal er maar een hebben van 8 uur zeg :o onbegonnen werk, willen ze dat je er een heel boek schrijft?

    In Maastricht ben ik begonnen met danslessen in latin ballroom en salsa, na dit lang gewild te hebben, heb ik me er eindelijk voor aangemeld. Na de eerste les salsa had ik wel spierpijn in m'n heup haha. En hopelijk ga ik ook een bokscursus volgen hihi :P

    Mijn moeder is afgelopen woensdag naar Australië vertrokken voor een maand, iedereen uit m'n omgeving is weg aan het trekken :'(

    Oeh, bijna vergeten. Op school heb ik nu het blok psychomedische problemen. Dit is dus psychiatrie, en mogen we naar verschillende psychiatrische ziekenhuizen en behandelcentra in Limburg en Brabant. Afgelopen week zijn we bij de Grote Beek in Eindhoven geweest, en dinsdag weer. Dan mag ik het gesprek gaan voeren. Ben wel benieuwd wat we er zullen tegenkomen, heb al verhalen gehoord over mensen die bijna moorden hebben gepleegd en PTSS.

    Nog een hele fijne tijd in Bergen! Geniet ervan!!
    XXX Linda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Bergen

Natascha

Actief sinds 29 Mei 2012
Verslag gelezen: 222
Totaal aantal bezoekers 19354

Voorgaande reizen:

03 Januari 2014 - 20 Juni 2014

Studeren in Bergen

14 Juni 2012 - 17 Augustus 2012

Summer camp

Landen bezocht: