The Vikings have returned - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Natascha Sijs - WaarBenJij.nu The Vikings have returned - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Natascha Sijs - WaarBenJij.nu

The Vikings have returned

Blijf op de hoogte en volg Natascha

04 April 2014 | IJsland, Reykjavik

Hallo allemaal,

Hier dan weer een reisverslag uit het hoge noorden. De laatste weken zijn wisselend geweest, reikend van diepe heimwee tot sprankelende vrolijkheid. Ik heb even door een diep dal moeten gaan toen Rick Noorwegen had verlaten, aankijkend tegen nog drie maanden leegte en eenzaamheid. Nu heb ik gelukkig een leuk tripje naar huis gepland in de paasvakantie en een heleboel leuke dingen in het vooruitzicht! Ik begin nu wel steeds positiever tegen mijn semester hier aan te kijken. Op een één of andere manier had ik geen rekening gehouden met het feit dat een semester in het buitenland niet alleen plezier maken is, maar dat het ook een moment is waarop je jezelf tegenkomt en je enorm veel levenservaring opdoet.

Gelukkig kwam ik er uiteindelijk achter dat veel mensen door hetzelfde proces gaat als ik, en dat maakt alles veel makkelijker. Intussen voel ik me zoveel sterker en beter op mijn plek :)

Maar nu weer terug naar de leuke dingen! Deze week zit ik in IJsland!!!! :D
En het is supermegafantastisch. Sorry, klink ik te enthousiast?

Ik zit hier met vier andere meiden in een fantastisch appartementje dichtbij het centrum van Reykjavik waar we praktisch niks voor betalen. We hebben een auto gehuurd waardoor we het kostbare openbare vervoer hier vermijden en onze eigen gang kunnen gaan. Intussen zijn we een relaxmiddag, twee roadtrips en een middagje centrum verder en allemaal heel erg moe, maar ik voel me wel heel gelukkig :)
De eerste dag zijn we naar een warmwaterbron wellness centre gegaan, genaamd de Blue Lagoon. Ik geloof dat iedereen die ooit in IJsland is geweest, er wel is geweest. Het is groot zwembad van vreemd blauw, zout water dat blijkbaar heel veel goede mineralen bevat die goed zijn voor je huid. Het was een heerlijk om de hele dag een beetje te badderen en maskertjes op mijn gezicht te smeren. Ze hadden zelfs een stoombad ^^
Wat wel een beetje jammer was, was dat ik vergeten was om lunch te smeren 's ochtends, dus vanwege het tijdverschil kwam het er uiteindelijk op neer dat ik een uur of negen niet gegeten heb. Gelukkig was ik niet de enige... Maar we hebben het overleefd!

De twee dagen erna zijn we met onze gehuurde auto - ja ja, we voelden ons wel volwassen hoor - erop uitgetrokken in het IJslandse landschap. Natuurlijk hebben we wat hoogtepunten aangedaan uit de zogenaamde "Golden Circle", maar we zijn ook naar minder toeristische plekken gegaan.
Een samenvatting van de hoogtepunten van de trip:
- De indrukwekkende Gulfoss waterval.
- Geisers ruiken naar rotte eieren. We hebben ze daarom de liefkozende bijnaam "earth farts" gegeven.
- Ook het kraanwater stinkt naar "earth farts".
- IJslandse mannen lijken op vikings.
- Fantastisch landschappen van vulkaansteen en zwarte stranden.
- Paarden langs de weg die we konden aaien.
- Nog meer watervallen!
- Walvisfabrieken (voor walvisvlees en hoogstwaarschijnlijk ook levertraan).
- Eindeloze leegte.
- Bónus is de goedkoopste supermarkt in IJsland.
- IJslands heeft twee vreemde letters, de ð en de þ. Beiden worden uitgesproken als een "th". Om het nog verwarrender te maken.
- Helder blauw water.
- En om af te sluiten nog een paar watervallen!
Het was heerlijk om zo onafhankelijk te zijn.

De laatste dag zijn we Reykjavik in geweest. 's Avonds hebben we nog iets gedronken in de stad om onze leuke week af te sluiten.

Behalve deze leuke trip in IJsland ben ik de zaterdag ervoor ook nog een dagje met mijn Noorse klas naar de Fjorden geweest. Ontzettend leuk. Een hele dag onderweg geweest, maar wel een echt stukje Noorwegen gezien. Bovendien waren het leuke mensen, dat helpt altijd!

Nu nog een handige Noorse zin:
"Jeg vil reise til Island"
Want ik geloof er niets van dat dat niet waar is!

Groetjes uit het nog hogere noorden, waar meer paarden wonen dan mensen,
Ha det godt!
Natascha


  • 04 April 2014 - 22:34

    Kiki En Tante Wendy:

    Klinkt weer fantastisch!
    Geniet meisje! Nu heb je soms heimwee terug naar huis, maar straks heb je heimwee terug naar Noorwegen! Geloof me maar. 3 maanden zijn zo voorbij!
    Dikke knuffel en x van ons

  • 27 April 2014 - 01:22

    Linda:

    Wauw Natascha,

    Dat klinkt echt geweldig! Ja ik weet het late reactie :P, ik loop altijd een beetje achter. En hihi Earth farts, hier moest ik echt even om lachen.

    Maar het zal inderdaad soms wel lastig zijn daar in het Noorden! Dat had ik in het begin in Maastricht al! Ik denk wel heel vaak aan je, dus je hoeft je niet alleen te voelen :) (ik weet niet of dat helpt maar acht).

    Hier in Maastricht begin ik maandag al weer aan mn laatste blok! 10 weken circulatie en longen! en daarna zal jij ongeveer wel terugkomen in Nederland en Olga denk ik ook. Vrijdag heb ik een couscous recept gevonden met tonijn, dus als jullie terug zijn kook ik voor jullie.

    Geniet er nog van!!

    Houdoeee, uit Brabant
    XX Linda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: IJsland, Reykjavik

Natascha

Actief sinds 29 Mei 2012
Verslag gelezen: 226
Totaal aantal bezoekers 19359

Voorgaande reizen:

03 Januari 2014 - 20 Juni 2014

Studeren in Bergen

14 Juni 2012 - 17 Augustus 2012

Summer camp

Landen bezocht: