Suomen perinteitä - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Natascha Sijs - WaarBenJij.nu Suomen perinteitä - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Natascha Sijs - WaarBenJij.nu

Suomen perinteitä

Blijf op de hoogte en volg Natascha

04 Mei 2014 | Noorwegen, Bergen

Hallo iedereen,

Ja, alweer een blog. Ik moet een beetje goedmaken dat ik de laatste maand zo weinig heb geschreven ;)

Maar, ik schrijf het omdat ik knettergekke dingen heb meegemaakt. Dat heb ik allemaal te danken aan Renée, mijn fantastische Braziliaanse/Finse vriendin. Ik heb op deze manier een goede dosis Finse cultuur meegekregen. Natuurlijk denken jullie nu allemaal meteen aan de Finse sauna, maar daar kom ik later op. Ten eerste hebben de Finnen de vreemde traditie (onder andere) om in de open lucht te zwemmen. Het hele jaar door. Of het nu vriest, waait of regent. Renée vertelde me dat ze zelfs gaten in het ijs als het een halve meter dik is om daarin te kunnen zwemmen (terwijl iemand anders zorgt dat het water niet meteen weer bevriest. Intussen is het een negatieve temperatuur buiten. Ze vinden het heerlijk. Ze zeggen dat het goed is voor je spieren en gewrichten, de natuurlijke remedie tegen artritis. Dat zal wel, maar ik me laten overhalen om mee te gaan zwemmen, onder de voorwaarde dat het warm genoeg was en de zon scheen. Nou was het afgelopen weekend prachtig weer, en stelde ik voor om te gaan. Renée zat toen jammer genoeg aan haar thesis, die woensdag een deadline had. Dus we moesten het uitstellen tot vrijdag. Het was heerlijk zonnig, maar jammer genoeg kwam de temperatuur niet boven de 12 graden uit (als het dat gehaald heeft). Het was ook een beetje winderig, vooral op de berg waar we naartoe waren gewandeld. Sandviksfjellet heeft namelijk prachtige natuurlijke meren en het water is zo helder dat je het kan drinken.
Maargoed, we besloten om in een klein soort van stuwmeertje te gaan zwemmen, na een flinke wandeling de berg op. Dus je kan het misschien wel voor je zien, twee meisjes in bikini, springend aan de rand van een stuwmeertje om warm te blijven en te voorkomen dat hun voeten zouden wegzinken in de koude, zompige grond. Juist. Nou, jullie kunnen trots op me zijn. Ik ben kopje onder geweest en heb zelfs een paar meter gezwommen. Ik kan met redelijke zekerheid zeggen dat het water niet warmer was dat 5 graden. Toen ik er uit kwam kon ik niet meer voelen of mijn lichaam nu nat was of droog, aangezien alles voelde alsof er speldjes in mijn huid geprikt werden. Snel afdrogen en warme kleren aan, is de truc, zei Renée, en ze had wat thee meegebracht om op te warmen. De thee was niet erg warm meer, maargoed, gelukkig hadden we op de heenweg een zonnig plekje gevonden waar je uit de wind zat. Heerlijk in het geurende lentegras. Dus dat was mijn eerste avontuur. Voor degenen die denken dat ik wel gestoord moet zijn; dat klopt. Maar gelukkig wist ik dat al :)

Nu is het tijd voor het tweede avontuur: sauna.
In Alrek (een soort Fantoft) hebben ze blijkbaar een sauna :D
Dus Renée heeft iemand weten te strikken om haar binnen te laten, zodat we de sauna kunnen gebruiken. We voelden dat we in een aardige bui waren, en besloten om wat eten te koken voor Marcin, de jongen die ons binnenliet. We hebben dumplings gemaakt, gekookt in thee, naar een recept van een Chinese. Hij kon het erg waarderen, en ik geloof dat we vaker mogen komen.
En de sauna was het zeker waard. Omdat Renée is ingewijd in de Finse saunatraditie door haar Finse man, had ze allerlei dingen meegenomen om het een echte "Sow-na" te maken. Ten eerste het allergekste ding ooit: een bos berkentakken, genaamd vihta. De bedoeling is dat je die in een emmer koud water zet in de sauna, en dan vlak nadat je binnen bent gekomen jezelf slaat - ja, je leest het goed - met de vihta. Of elkaar. Alles mag. De vihta werkt verkoelend, en het sap van de berkenbladeren is goed voor je huid, en aangezien je poriën openstaan, trekt het gelijk in. Bovendien helpt het met het verwijderen van dode huid. Over dode huid gesproken, is het dus ook heel normaal om jezelf te krabben om deze te verwijderen (die heb ik geskipt). Het ziet er niet heel smakelijk uit, maar blijkbaar is het gezond. Net als de honing. In Finland smeren ze van alles op hun gezicht tussen twee saunasessies in, zodat het als je dan de sauna weer in gaat, alles goed kan intrekken. Honing bevat blijkbaar allerlei goede mineralen die goed zijn om je huid te reinigen.
Maarja, Marcin wilde jammer genoeg de vihta niet in zijn kamer hebben. Hij vond het stinken. Jammer, nu moeten we voor volgende week weer een nieuwe maken.

Dat was het avontuur van mijn weekend! Jammer genoeg is het niet altijd zo spannend, de rest van de tijd zit ik te studeren op mijn kamertje.

Maar, om af te sluiten zal ik jullie, bijpassend, een woordje Fins leren.
Jäätelötötterö - (uitspraak met veel oo en rrrr)
Het betekent ijsje. En voor degenen die zich afvragen: "Waarom nou dit woord?" heb ik te zeggen: het is het enige Finse woord, sauna en vihta uitgezonderd, dat ik ken.

Nou, ha det bra, en geniet van Nederland!

Natascha

  • 06 Mei 2014 - 22:36

    Leoniet:

    Lieve Natascha,
    Wat een belevenissen! Het zwemverhaal vond ik wel griezelig. Stel dat je kramp krijgt, kan je dan wel makkelijk naar de kant komen? Bovendien krijgt je hart wel een opdonder in dat koude water. Nu vind ik, dat je ook op 1 januari 2015 mee kan doen aan de duik in zee in Scheveningen. Daar hou je dan nog een Unoxmuts aan over. Vandaag las ik juist in onze krant, dat je weerstand enorm toeneemt door je zo aan kou bloot te stellen: Wim Hof in New York kan ruim een uur in een bak ijs zitten. Hij zwom onder Poolijs, liep blootsvoets een halve marathon boven de Poolcirkel en stond ruim 70 minuten tot aan zijn kin in een bak met ijs. Hoe flikt "Iceman" Wim Hof (55) dat? Via meditatie en ademhalingsoefeningen schijn je het autonome zenuwstelsel en het immuunsysteem te kunnen beïnvloeden. Je kunt het dus leren. Plaatje met de man in de bak ijs staat erbij.

    Het tweede avontuur in de sauna kwam me niet onbekend voor. Opa is voor zijn werk een keer in Finland geweest en dus ook in de sauna met berkentakken. De sappen van berken zijn heel gezond om allerlei verkeerde stoffen uit je lichaam op te ruimen. In de natuurwinkel kan je berkenelixer krijgen om bijv. in het voorjaar een kuur te doen. Opa heeft dat wel eens gedaan.
    In ieder geval had je een spannend weekend. Ik ben blij, dat ik geen Finse ben. Je zal net in groep 3 zitten en het woord ijs moeten leren spellen. Maar misschien vinden zij pannenkoek wel heel ingewikkeld. Die waren lekker op de pannenkoekenboot en het was gezellig.
    Sterkte met studie en tentamens.
    Groetjes en liefs,
    Opa en Oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Bergen

Natascha

Actief sinds 29 Mei 2012
Verslag gelezen: 261
Totaal aantal bezoekers 19362

Voorgaande reizen:

03 Januari 2014 - 20 Juni 2014

Studeren in Bergen

14 Juni 2012 - 17 Augustus 2012

Summer camp

Landen bezocht: