Aankømst i Bergen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Natascha Sijs - WaarBenJij.nu Aankømst i Bergen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Natascha Sijs - WaarBenJij.nu

Aankømst i Bergen

Door: Natascha van der Sijs

Blijf op de hoogte en volg Natascha

04 Januari 2014 | Noorwegen, Bergen

Hallo Allemaal,

Hier is ie dan, mijn eerste reisverslag vanuit Bergen, Noorwegen. Het voelt allemaal nog wel een beetje onwerkelijk. Gisterochtend lag ik nog in mijn warme bedje en een vliegreis, veel koffergesleep en een flinke bak regen later ben ik hier beland, op mijn kamertje in Fantoft, het grootste studentencomplex van Bergen. Het is me duidelijk geworden dat Fantoft als het ware de opbergplaats is voor alle internationale studenten, want ik ben nog geen Noorse student tegengekomen. Ik woon op dit moment op een gang met ongeveer zeven anderen, waaronder Polen, Zwitsers en Duitsers. Allemaal hele aardige mensen, die super enthousiast zijn over de stad en me graag met alles helpen waar ik hulp bij nodig heb. Stiekem helpt dat wel om me wat meer thuis te voelen hier. Gisteravond heeft een van mijn ganggenoten die binnenkort weggaat, me vertelt dat ze uit vissen zijn geweest, en de vis 's avonds hebben opgegeten. Dus zo kan het ook nog. Noorwegen is dus niet alleen het land waar men twee euro vijftig betaalt voor een brood, maar ook het land waar men vers gevangen vis uit de zee 's avonds zelf kan opeten, zonder een vergunning te hebben. Ik moet eerlijk toegeven dat ik mezelf ook heb voorgenomen om te gaan vissen :) Bovendien vertelde hij met nog veel meer enthousiasme over de trips die ze gemaakt hadden naar allerlei bergen, fjorden en andersoortige natuurgebieden. Zijn enthousiasme was heel aanstekelijk en ik kan niet wachten om straks mijn eerste tripjes te gaan maken.
Maar dat kan nog even wachten. Eerst moet er nog tijd zijn om te settelen, de stad te verkennen en kennis te maken met andere (internationale) studenten. Bovendien is er nog een scriptie die afgemaakt moet worden -.- (beetje jammer dit). Dus drie keer raden wat ik en Julia vandaag aan het doen zijn. Juist.
Om nog even terug te komen op de regen, wil ik jullie allemaal graag vertellen dat de regengrapjes over Bergen niet een overdrijving zijn van de werkelijkheid, maar gewoon waar. Gisteravond hadden we een redelijk dag. Hier in Bergen betekent dat namelijk dat het niet de hele dag regent, maar enkel een deel van de dag. Laat dat deel van de dag nou net het deel zijn geweest dat Julia en ik besloten naar de IKEA te gaan. Op de heenweg hadden we nog geluk, maar op de terugweg... zie je het voor je? Wij, met onze rugzakken vol met bekers, kaarsjes en handdoeken en onder onze armen strak opgerolde en in plastic verpakte matrassen en kussens, door de stromende regen (ik had natuurlijk mijn regenjas thuis laten liggen, dat spreekt voor zich) naar de bushalte, die natuurlijk niet voor de IKEA, maar op een paar honderd meter afstand lag. Ach ja. Gelukkig heb ik bij mijn kamer een eigen badkamertje waar ik heerlijk warm kon douchen, en toen ik 's avonds ook nog het internet kon aanzwengelen (op de openbare locatie "Klubb Fantoft" dan wel), was ik helemaal gelukkig. (Ik zeg hier expres niet bij dat ik, voordat ik daar aankwam, tien minuten lang in blinde paniek naar mijn random reader had gezocht, die ik in mijn etui had gestopt).
Maar alles is dus goed gekomen en intussen begin ik te ontspannen en krijg ik steeds meer zin in dit avontuur. Maandag begint de tweedaagse introductie op de universiteit en ik kan niet wachten om wat meer te proeven van het studentenleven hier in Bergen en de Noorse cultuur.
Jullie horen snel weer wat van me, het beste en veel liefs voor iedereen en zoals ze hier dan zeggen:

Ha det bra!
Natascha

  • 04 Januari 2014 - 16:32

    Anja:

    Super leuk bericht Natas! Ik wens je een hele leuke tijd!
    En ben benieuwd naar je volgende reisverslag.
    En omdat je met Polen zit sluit ik af in het Pools ;)

    Do widzenia

  • 04 Januari 2014 - 17:55

    Mama:

    Lieve schat,

    bedankt voor je snelle verslag. Ik heb dit met veel plezier gelezen. Ik begrijp uit jouw verslag dat er geen matras en kussen aanwezig is???? Maar goed dat je dan toch even een dekbedovertrek, kussensloop en matrasovertrek hebt meegenomen. Scheelt weer in de kosten :)

    Tja, regen.... daar staat dat gedeelte van Noorwegen echt wel bekend om, vrees ik.. maar goed, daar wen je vanzelf wel aan.

    Ik zit nu bij oma. Vanmiddag de gezellige nieuwjaarsreceptie bij opa gehad. We gaan zo eten (zuurkool en dan pittig --> oma is geïnspireerd door de reclame...) en dan naar de.... Jersey Boys in Utrecht. We hebben er allebei erg veel zin in. Zoals je weet heeft Ilona ons op oudjaar een cd-tje gegeven en om in de stemming te komen heb ik op de heenreis naar Doorn deze even hard (=luid) afgespeeld. Ik stond er versteld van hoeveel nummer ik eigenlijk ken....

    Maar goed, voor nu een prettig weekend, heel veel plezier bij de introductiedagen en we spreken elkaar snel. Heeeeeeel veeeeeel dikke knuffen van Oma en mij xxx


    mama

  • 05 Januari 2014 - 13:48

    Joep:

    Ik wens je heel veel plezier in Noorwegen! Jaloerse groetjes vanuit t ook regenachtige zuid Limburg ;-)

  • 05 Januari 2014 - 14:35

    Joke Swenker:

    Hallo lieve schat,
    Wat fijn zo snel iets van je te horen. Zo te lezen zijn je eerste indrukken positief, behalve de regen dan natuurlijk.
    Ik ben benieuwd hoe het vissen je zal bevallen; volgens mij moet je daar engelengeduld voor hebben (niets voor mij dus)!
    Mama is zojuist naar huis; we hebben gisteravond genoten van de Jersey Boys. We kenden veel liedjes die op het toneel met verve ten gehore werden gebracht. Ook hebben we ons gelaafd aan zeker drie drankjes (spa, cola en thee) . We stierven van de dorst, waarschijnlijk te wijten aan het zuurkoolrecept dat ik voor het eerst uitprobeerde.
    Opa's oren zijn vrijdag uitgespoten; hij hoorde bijna niets meer en er bleken dan ook grote proppen in beide oren te zitten. 't Was een hele opluchting dat hij iedereen gisteren weer verstond.
    Lieve schat, ik zie dat het al over half drie is, dus snel weer op weg naar opa.
    Heel bveel succes met je studie en bovenal een geweldige tijd toegewenst.
    Ik denk veel aan je.
    Heel veel liefs en dikke kus,
    oma

  • 05 Januari 2014 - 19:56

    Leoniet:

    Lieve Natascha,

    Gisteren hebben we elkaar bij een glas champagne een gelukkig en gezond 2014 toegewenst. Dus wil ik nu beginnen om jou namens ons beiden een goed en gelukkig 2014 toe te wensen met veel succes bij je studie en een fantastisch verblijf in Bergen.

    Daar hoorde ik ook van je vader, dat je eerste verslag op je blog stond. De verjaardag van Amanda was gezellig; de hele familie weer eens gezien tijdens alle feestdagen.

    Tussen de middag, vandaag, een uur met opa gewandeld, want het zonnetje scheen zo lekker.
    Ik hoop niet, dat ik je daarmee jaloers maak! Maar troost je, morgen regent het hier ook de hele dag.
    Regenweer helpt natuurlijk wel om je scriptie af te maken; sterkte en inspiratie toegewenst!
    Opa heeft de bami klaar, dus eerst even eten.

    Wat leuk, dat je er nu al foto's bij geplaatst hebt, daardoor krijgen we toch weer een beetje heimwee naar onze kampeervakanties in Zweden en Noorwegen.
    Ja, duur is Noorwegen wel. We zijn daar één keer op mijn verjaardag uit eten geweest en dat hebben we geweten. Zijn er geen subsidies voor studenten (Vervoer, musea enz.?)
    Veel plezier de komende week bij introductie en wat er verder volgt.
    Liefs van ons beiden,
    Leoniet

  • 06 Januari 2014 - 17:50

    Silke:

    Tasha! Wat super om zo snel van je te horen!
    Het regent hier ook heel hard dus je gaat er niet heel erg op achteruit hoor! Ik hoop dat we snel even kunnen skypen zodat ik alles in grooooot detail van je kan horen!

    Liefs Silke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Bergen

Natascha

Actief sinds 29 Mei 2012
Verslag gelezen: 268
Totaal aantal bezoekers 19375

Voorgaande reizen:

03 Januari 2014 - 20 Juni 2014

Studeren in Bergen

14 Juni 2012 - 17 Augustus 2012

Summer camp

Landen bezocht: