In het hoge noorden, waar de aardappels wonen... - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Natascha Sijs - WaarBenJij.nu In het hoge noorden, waar de aardappels wonen... - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Natascha Sijs - WaarBenJij.nu

In het hoge noorden, waar de aardappels wonen...

Blijf op de hoogte en volg Natascha

08 Maart 2014 | Noorwegen, Bergen

Hallo allemaal,

Hier weer een verslag uit het hoge, koude noorden. Na een fantastische week samen met mijn allerliefste Rick wordt ik nu teruggegooid in de dagelijkse sleur en het gure weer van Bergen. Om het lege gevoel dat in mijn buik is achtergebleven te omzeilen, zal ik me deze week weer storten op mijn vrijwilligerswerk bij Kvarteret, waar ik dan deze week mijn tweede shift zal draaien als kok. Het is leuk werk; Kvarteret wordt gerund door studenten en daardoor is de sfeer heel ontspannen. Er moet echter wel hard gewerkt worden, we kunnen mensen niet eeuwig laten wachten op hun eten! En dat eten bestaat nu eenmaal voornamelijk hamburgers, salade, aardappels en nacho's. Het leuke is wel dat het meeste eten zelfgemaakt is en dat er daardoor ook creativiteit gebruikt mag worden in de keuken. De vorige keer was het zo rustig, dat ik zelf een cake gebakken heb!

Afgelopen week hebben Rick en ik samen de toerist uitgehangen hier in Bergen. Natuurlijk werd hij eerst begroet door de prachtige aanblik van de bouwput die Flesland Lufthavn wordt genoemd en het de oogverblindende grijze lucht. Vervolgens gleden betoverende industrieterreinen aan ons voorbij, gevolgd door een grijs busstation. Om voor al deze lelijkheid te compenseren kwam hij thuis in een warme kamer waar het bedje al klaarstond (met zelfgebakken citroencakejes en kaarsjes). De volgende dag was gelukkig beter: de zon scheen volop en we besloten Stoltzekleiven te beklimmen. Ik kan me niet meer herinneren of ik dit jullie al verteld heb, maar Stoltzekleiven is een prachtige berg net buiten Bergen (een uurtje vanaf Fantoft), met een voor- en achterkant die nogal verschillen. De voorkant is een goede work-out, maar een gruwel voor ongetrainde bergbeklimmers zoals ik (en Rick, maar dat mag ik natuurlijk niet zeggen :P ). Die bestaat namelijk uit het beklimmen van 800 onregelmatige traptreden die 400 meter de hoogte in gaan. Leuk is anders, maar zeker de moeite waard, zeker in de schaarse Bergense zon. De achterkant echter, is prachtig. Een kronkelende weg loopt hier tussen meren en beboste bergwanden door, met prachtige uitzichten over de omliggende bergketens. Helaas pindakaas heeft Rick alle foto's hiervan, dus daarop moeten jullie nog even wachten. Behalve aan de bergen, heb ik Rick die dag ook geïntroduceerd aan de prijzen voor de alledaagse boodschap. Nogmaals helaas pindakaas.
Al bleef de zon afwezig vanaf zondag, dat betekende niet dat we binnen zijn gebleven. Ook naar Ulriken, de Fantoft stavkirke, Gamlehaugen (kasteel) zijn we gewandeld en we hebben een rondje gemaakt door het centrum. Het hoogtepunt van de week was toch wel het fantastische ontbijtbuffet bij Ikea voor 40 kronen, waar we ons helemaal volgepropt hebben (grapje)!
Wat ik wel heel erg leuk vond was om samen brood te bakken en zo ons eigen uitgebreide ontbijtje te maken :) Ook hebben we gezellig gekookt en cakejes gebakken. Het toppunt van de week was toch wel het nieuwe toetje dat we hebben uitgevonden, een kom met verkruimelde haverkoekjes, (vanille)yoghurt, halve plakjes banaan, kaneel en grofgehakte nootjes. Als een iemand een supermegafantastische naam kan verzinnen voor dit superawesome toetje, heeft die hem nog een keer van me tegoed! :D
Maargoed, alles bij elkaar was het een hele fijne week, waarin ik weer een beetje bijgeknuffeld ben. Ik kan niet wachten totdat ik opnieuw in Rick's armen kan rennen op het vliegveld. De volgende keer hopelijk op Nederlandse grond.

Voor jullie broodnodige portie Noors heb ik dan nog de volgende zin uitgekozen:

"Jeg liker å gå på tur i fjellene." (Jei liekèr ow go po tuur ie fjèllène)
Ik hou ervan om in de bergen te wandelen.

Mye kjærlighet fra Bergen (spreek je uit als: Mië sjaarliehèt fra Baargèn),
Natascha

  • 08 Maart 2014 - 20:27

    Anja:

    Super leuk om je verslag te lezen op de bank na een dagje werken

  • 09 Maart 2014 - 12:39

    Yvon:

    Hi lieve Natas,
    Bedankt voor je kaartje en medeleven. Je moeder is zo druk, maar gaat toch nog 2 keer per week boodschappen doen met Marianne of mij. Geweldig. Jouw stukjes lezen zo heerlijk weg, daardoor kun je het zo fijn meebeleven die avonturen van je. En zo snel als jij je in een peergroep bevindt, knap hoor. Je bent wel echt een sociaal wezen hoor. Het langer worden van de dagen gaat wel erg snel daar zeker? Nou doe nog maar veel heerlijke ervaringen op daar en de benodigde kennis wereldreiziger.
    Groetjes vanuit Nederland waar het echt lente wordt,
    Yvon

  • 11 Maart 2014 - 17:12

    Opa En Oma:

    Lieve Natascha,
    Ja, dat is even heimwee wegbijten na zo'n heerlijke week met Rick. De lente zet hier in volle glorie door, dus ik heb wel een beetje medelijden met je in dat regenachtige Bergen. Bij het weerpraatje kijk ik ook gelijk even naar boven, maar dan zie ik toch wel erg veel wolken bij jou in de buurt. Die bergwandeling lijkt me adembenemend, dus dat heb jij weer voor. Voor ons zou dat hijg-hijg zijn en elke 10 meter stoppen om op adem te komen. Dat toetje lijkt me erg lekker. wat vind je van de naam: Vanbankanhaveryoghurt? Afkortingen van vanille, banaan, kaneel enz.
    Vorige week op Niels gepast. Met brood naar de kinderboerderij, maar de meeste dieren waren oververzadigd, waarschijnlijk door de vakantie. Door het mooie weer waren er veel kinderen (en opa's en oma's). Behalve met Nienke hebben we aardig wat uurtjes met kleinkinderen bij de kinderboerderij doorgebracht.
    Nou lieve meid, sterkte, maar geniet vooral van de mooie dingen in Bergen en na 21 maart wordt het bij jullie sneller en meer licht dan bij ons.
    Liefs en virtuele knuffels,
    Opa en Oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Bergen

Natascha

Actief sinds 29 Mei 2012
Verslag gelezen: 369
Totaal aantal bezoekers 19373

Voorgaande reizen:

03 Januari 2014 - 20 Juni 2014

Studeren in Bergen

14 Juni 2012 - 17 Augustus 2012

Summer camp

Landen bezocht: